Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:

Ångerfrist: den tidsperiod inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

Dag: kalenderdag;

Långtidsavtal: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller mottagningsskyldigheten är spridd över tid;

Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligt riktad till dem, på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.

Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet;

Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för försäljning av produkter och/eller tjänster på distans, där det fram till och med avtalets ingående enbart används en eller flera tekniker för distanskommunikation;

Teknik för distanskommunikation: ett medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig samtidigt i samma lokal.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.


Artikel 2 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal och beställning mellan näringsidkaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås, ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska konsumenten informeras innan distansavtalet ingås om att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren och att de på begäran kommer att skickas till konsumenten kostnadsfritt så snart som möjligt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan – i avvikelse från föregående stycke – texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligen möjligt, ska konsumenten innan distansavtalet ingås informeras om var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på begäran kommer att skickas kostnadsfritt på elektronisk eller annan väg.

Om, förutom dessa allmänna villkor, även särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller, ska det andra och tredje stycket tillämpas i motsvarande mån, och konsumenten kan i händelse av motstridiga villkor alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig för honom eller henne.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle skulle vara helt eller delvis ogiltiga eller upphävas, ska avtalet och dessa villkor i övrigt förbli giltiga, och den berörda bestämmelsen ska omedelbart ersättas i samråd med en bestämmelse som så långt som möjligt uppnår syftet med den ursprungliga bestämmelsen.

Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i dessa villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.


Artikel 3 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra eller justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om näringsidkaren använder bilder ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Tydliga misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller upphävande av avtalet.

Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller tillräcklig information för att konsumenten tydligt ska förstå vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

priset, med undantag för tull- och importmoms. Dessa tillkommande kostnader ska bäras av kunden och vara på kundens risk. Post- och/eller kurirtjänsten kommer vid import att använda det särskilda systemet för post- och kurirtjänster. Detta system gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket även gäller i detta fall. Post- eller kurirtjänsten tar ut momsen (eventuellt tillsammans med de tillkommande tullavgifterna) från mottagaren av varorna;

eventuella fraktkostnader;

hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;

huruvida ångerrätten gäller eller inte;

sättet för betalning, leverans och genomförande av avtalet;

tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den tidsperiod under vilken näringsidkaren garanterar priset;

kostnaden för distanskommunikation om denna kostnad beräknas på annan grund än den normala basavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

om avtalet efter ingående arkiveras, och i så fall hur konsumenten kan få tillgång till det;

hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov rätta de uppgifter som han eller hon har lämnat inom ramen för avtalet;

eventuella andra språk än svenska på vilka avtalet kan ingås;

de uppförandekoder som näringsidkaren har åtagit sig att följa och hur konsumenten elektroniskt kan få tillgång till dessa; och

den minsta varaktigheten för distansavtalet vid ett långtidsavtal.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.

Artikel 4 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som ställs upp i samband med detta.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av accepten elektroniskt. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av näringsidkaren kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en trygg webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

Näringsidkaren kan – inom lagliga gränser – kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla andra fakta och faktorer som är relevanta för att på ett ansvarsfullt sätt ingå distansavtalet. Om näringsidkaren, på grundval av denna kontroll, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat vägra en beställning eller begäran, eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.

Näringsidkaren ska till konsumenten, tillsammans med produkten eller tjänsten, bifoga följande information, skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra den på ett varaktigt medium på ett tillgängligt sätt:

besöksadressen till näringsidkarens verksamhet där konsumenten kan lämna in klagomål;
villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller en tydlig anmärkning om att ångerrätten är utesluten;
information om garantier och eventuell service efter köpet;
uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet genomförs;
villkoren för uppsägning av avtalet om det gäller ett avtal med en löptid på mer än ett år eller på obestämd tid.

Vid långtidsavtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast vid den första leveransen.

Varje avtal ingås under förutsättning att de aktuella produkterna finns tillgängliga.


Artikel 5 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten rätt att häva avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en av konsumenten i förväg utsedd och till näringsidkaren meddelad representant, har mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han eller hon får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att kunna avgöra om produkten ska behållas. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det rimligen är möjligt – i originalskick och originalförpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av näringsidkaren.

Om konsumenten önskar utöva sin ångerrätt är han eller hon skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska göras skriftligen via brev eller e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han eller hon önskar utöva sin ångerrätt, ska produkten returneras inom 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att varan har skickats tillbaka i tid, till exempel genom ett sändningsbevis.

Om konsumenten efter utgången av de tidsfrister som anges i punkterna 2 och 3 inte har meddelat att han eller hon vill utnyttja sin ångerrätt, respektive inte har returnerat produkten till näringsidkaren, anses köpet vara slutgiltigt.


Artikel 6 – Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaderna för att returnera produkterna bäras av konsumenten.

Om konsumenten redan har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att ångerrätten har utövats. Detta gäller dock endast under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbutiken eller att konsumenten kan uppvisa ett bevis på att den har skickats tillbaka i sin helhet.

Artikel 7 – Undantag från ångerrätten

Näringsidkaren kan undanta konsumentens ångerrätt för produkter enligt vad som anges i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

som tillverkats av näringsidkaren i enlighet med konsumentens specifikationer;
som tydligt är av personlig karaktär;
som till sin natur inte kan returneras;
som snabbt kan försämras eller bli föråldrade;
vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte kan påverka;
för enstaka tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar samt dataprogram vars försegling har brutits av konsumenten;
för hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars utförande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
som avser vadslagning och lotterier.


Artikel 8 – Pris

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar som följer av förändringar i mervärdesskattesatser.

I avvikelse från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden, och som näringsidkaren inte kan påverka, till rörliga priser. Denna koppling till marknadsfluktuationer och det faktum att angivna priser är riktpriser ska anges i erbjudandet.

Prisökningar inom tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagbestämmelser eller myndighetsföreskrifter.

Prisökningar som sker tre månader eller senare efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har förbehållit sig denna rätt och:

de är en följd av lagbestämmelser eller myndighetsföreskrifter; eller
konsumenten har rätt att säga upp avtalet från den dag då prisökningen träder i kraft.

Leveransplatsen fastställs enligt artikel 5, första stycket, i mervärdesskattelagen (1968), i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Som följd av detta kommer post- eller kurirtjänsten att debitera mottagaren importmoms respektive tullkostnader. Näringsidkaren kommer därför inte att debitera moms.

Alla priser anges med förbehåll för tryck- och skrivfel. För konsekvenser av tryck- eller skrivfel ansvaras inte. Vid sådana fel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.


Artikel 9 – Överensstämmelse och garanti

Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, med de specifikationer som anges i erbjudandet, med rimliga krav på kvalitet och användbarhet samt med de lagstadgade bestämmelser och myndighetsföreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så överenskommits garanterar näringsidkaren dessutom att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som lämnas av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren med stöd av avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till näringsidkaren inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna ska ske i originalförpackning och i nyskick.

Näringsidkarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Näringsidkaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten, och inte heller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna, eller låtit tredje part göra det;
de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller behandlats vårdslöst, eller i strid med näringsidkarens och/eller förpackningens instruktioner;
bristen helt eller delvis beror på bestämmelser som myndigheter har fastställt eller kommer att fastställa gällande produktens material eller kvalitet.

Artikel 10 – Leverans och utförande

Näringsidkaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och genomförandet av beställningar av produkter.

Som leveransadress gäller den adress som konsumenten har uppgett till företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar med skälig snabbhet, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har gått med på en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan genomföras helt eller delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen lagts. Konsumenten har då rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell ersättning.

Vid hävning enligt föregående stycke ska näringsidkaren snarast, dock senast inom 14 dagar efter hävningen, återbetala det belopp som konsumenten har betalat.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska näringsidkaren sträva efter att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen ska det tydligt anges att en ersättningsprodukt levereras. För ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell retur ska bäras av näringsidkaren.

Risken för skada eller förlust av produkter övergår till konsumenten vid leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd och till näringsidkaren meddelad representant, om inte annat uttryckligen har avtalats.


Artikel 11 – Långtidsavtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, vid slutet av den bestämda perioden, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de avtal som avses i föregående stycken:

när som helst och utan att vara begränsad till en viss tidpunkt eller period;
på samma sätt som avtalet ingicks;
alltid med samma uppsägningstid som näringsidkaren har förbehållit sig för egen del.

Förlängning

Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, får inte förlängas eller förnyas automatiskt för en bestämd period.

I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar automatiskt förlängas för en bestämd period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas automatiskt för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, eller tre månader om avtalet gäller leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar mindre än en gång per månad.

Ett avtal med begränsad löptid som gäller regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar i promotions- eller introduktionssyfte förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt efter introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år, får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och rättvisa hindrar uppsägning före avtalstidens slut.


Artikel 12 – Betalning

Om inget annat har avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna tidsfrist löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela näringsidkaren om felaktigheter i uppgivna eller angivna betalningsuppgifter.

Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som i förväg meddelats konsumenten.

Artikel 13 – Klagomålsförfarande

Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in fullständigt och tydligt beskrivna till näringsidkaren inom 7 dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.

Klagomål som lämnas till näringsidkaren ska besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en längre handläggningstid, ska näringsidkaren inom 14 dagar skicka en bekräftelse på mottagandet och ange när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål befriar inte konsumenten från sina skyldigheter enligt avtalet, om inte näringsidkaren skriftligen anger annat.

Om ett klagomål anses berättigat av näringsidkaren, ska näringsidkaren efter eget val antingen ersätta de levererade produkterna utan kostnad eller reparera dem.


Artikel 14 – Tvister

På avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor tillämpas uteslutande svensk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.


Artikel 15 – CESOP

På grund av de åtgärder som införts och skärpts från och med 2024 i samband med "Ändring av mervärdesskattelagen 1968 (Lag om genomförande av betaltjänstdirektivet)" och därmed införandet av Central Electronic System of Payment Information (CESOP), kan betaltjänstleverantörer komma att registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.